– Konceptu domExpo nie wolno porównywać do typowych marketów budowlanych. Rynek ujednolicił ofertę produktów i we wszystkich marketach jest praktycznie to samo. domExpo zmieni tą szarą rzeczywistość. Mamy zmienić rzeczywistość. Chcemy udowodnić, że budowanie nie musi być koszmarem – mówi Marcin Garczyński, prezes zarządu KĘPSKA S.A., głównego inwestora domExpo Opole, z którym rozmawia Maciej T. Nowak

 

– Co zdecydowało o tym, że Opole zostało pierwszą lokalizacją dla domExpo, przed Warszawą i Wrocławiem?

– Po pierwsze, jest to najmniejsza z inwestycji prowadzonych przez domExpo. Po drugie, przy planowaniu lokalizacji naszych centrów duży nacisk kładliśmy na dojrzałość rynku. To właśnie województwo opolskie jest według nas rynkiem najbardziej dojrzałym w Polsce, dodatkowo posiadającym bogate tradycje związane zarówno z rynkiem budowlanym, jak i rzemiosłem. Chcielibyśmy podtrzymać te tradycje przez skuteczną współpracę z partnerami biznesowymi, działać na rzecz ich rozwoju i promowania małych producentów, często nie zauważanych na rynku. Pamiętajmy również o tym, że opolskie jest jednym z głównych ośrodków polskiego rzemiosła stolarskiego. To dla nas duże zobowiązanie, aby móc stać się częścią uznanej tradycji. Bardzo wnikliwej analizie poddaliśmy również lokalizację województwa opolskiego, jak i samego Opola. Wynika z niej, że domExpo Opole nie będzie obiektem o charakterze regionalnym. Lokalizacja oraz dobrze rozbudowana sieć drogowa, z autostradą A4 na czele, pozwala klientom z województw śląskiego i dolnośląskiego na szybkie i bezproblemowe dotarcie do Opola. Ważnym elementem wyboru była również sama dzielnica Zakrzów, w której zlokalizowana jest nasza inwestycja. To miejsce o bogatych tradycjach. Nie mogliśmy pozwolić, aby tak atrakcyjny adres jak „Kępska 8” zniknął z mapy Polski. Chcemy go przywrócić na stałe mieszkańcom regionu i przedsiębiorcom skupionym wokół naszej branży. Liczymy na to, że domExpo będzie impulsem dla inwestorów, którzy zdecydują się na lokowanie kapitału w Opolu. Płaskie magazyny zbożowe to nieprzeciętne budynki.

– Wymagały jednak gruntownej renowacji. Nie łatwiej byłoby postawić nowe, od podstaw?

– Budynek wyglądem ma nawiązać do tradycji z lat dwudziestych XX w. W Polsce jest teraz moda na lofty. Podczas wyszukiwania miejsca na inwestycję, szczególną uwagę zwracaliśmy na lokalizacje, które mogłyby poszczycić się nietuzinkowością oraz odpowiednim charakterem. Te cechy zawierał w sobie obiekt przy ul. Kępskiej. Ze względów typowo ekonomicznych, lepszym rozwiązaniem byłaby zbudowana z prefabrykatów typowa hala. Jednak chcemy, aby nasi klienci oraz firmy, które na co dzień będą korzystały z obiektu, mogły cieszyć się komfortem oraz podziwiać wyjątkowe elementy zabudowy, takie jak choćby stalowa konstrukcja, która pamięta początek XX w. Całość ma stworzyć niepowtarzalny koncept architektoniczny, niespotykany dotąd na polskim rynku.

– Na czym polega unikalna koncepcja centrum? Jakie wartości daje Państwa najemcom oraz klientom?

– Nasze obiekty są uzupełnieniem branży budowlanej i wyposażenia wnętrz oraz usług z nią powiązanych. Idea centrum opiera się o innowacyjną na skalę Europy formę showroomingu. Wystawa będzie dostępna dla klienta przez 12 miesięcy w roku. Nasze centra skierowane są do klientów, którzy znajdują się na różnych etapach inwestycji. U nas będzie można skorzystać z porad architekta, zasięgnąć porad firm produkujących materiały budowlane czy poszukać inspiracji na wymarzoną kuchnię, łazienkę lub salon. domExpo to powiązanie produktu z usługą. W naszych centrach klient znajdzie zarówno cegłę jak i murarza. Najemcy otrzymują możliwość zaprezentowania swoich produktów w unikalny, niespotykany sposób. Mowa tu o wspomnianym już modelu showroomingu, czyli całorocznej wystawie. Będą mogli na bieżąco korzystać z opinii klientów dotyczących zaprezentowanych produktów. domExpo to koncepcja łącząca usługę z produktem, stałą wystawę z producentem, najnowsze technologie z doświadczeniem, targi branżowe z klientami.

– Jak będzie wyglądał nowoczesny i atrakcyjny sposób prezentowania usług i towarów?

– Będą zarówno ekspozycje stałe jak i czasowe. Produkty i usługi będą pokazywane w sposób przejrzysty. Nasze centra podzielone są na specjalistyczne strefy np. strefę światła, wody, budowlaną lub mebli. Każda firma, będzie miała wydzieloną przestrzeń, którą zagospodaruje według własnego uznania, ale przede wszystkim z myślą o komforcie odwiedzających. Wszystkie rzeczy znajdą się w otoczeniu nowoczesnej, atrakcyjnie przygotowanej przestrzeni obiektu domExpo. Dodatkowo dla klientów i wystawców przygotowaliśmy również płytę ekspozycyjną, znajdującą się przed głównym wejściem. Będą tu organizowane wystawy, targi i kiermasze. Będzie to też miejsce organizacji koncertów i pokazów filmowych. Teren domExpo to nie tylko rzeczy i ludzie związani z branżą budowlano-remontową.   

– Czym domExpo będzie się różnić od marketów budowlanych?

– Konceptu domExpo nie wolno porównywać do typowych marketów budowlanych, oczywiście z całym szacunkiem dla tych istniejących w Polsce. Obecny rynek ujednolicił ofertę produktów i we wszystkich marketach budowlanych jest praktycznie to samo. DomExpo zmieni szarą rzeczywistość. Będzie to spełnienie oczekiwań rynku. Zagwarantujemy komfort i luksus długo oczekiwany przez wszystkich. Pozwolimy na zaoszczędzenie czasu, pieniędzy i zdrowia. Będzie to przyjemność projektowania, budowania i wyposażania.

Zmienimy rzeczywistość i udowodnimy, że budowanie nie musi się być koszmarem. Przede wszystkim w naszych obiektach klienci będą mogli liczyć na powiązanie produktu z usługą. W naszych centrach klient może liczyć na fachową obsługę i poradę na każdym etapie inwestycji. Chcemy również cechować się działaniami, które nie są stricte komercyjne, jak np. promocja polskiego rzemiosła, czy nieodpłatne udostępnianie powierzchni ekspozycyjnej najlepiej rokującym firmom z branży. Chcemy budować długofalowe relacje z klientem, chcemy go edukować, tak aby dokonał najlepszego wyboru. Nie chcemy, aby nasz klient pozostawał anonimowy dla firm, które będą wynajmowały powierzchnię w naszych centrach. Chcemy angażować klienta w rozwój zarówno idei domExpo jak i naszych partnerów biznesowych. Wykorzystamy do tego takie narzędzia jak program lojalnościowy, panele szkoleniowe, zaawansowany portal internetowy.

– Jakiego typu najemców poszukujecie? Czy Państwa koncept biznesowy skierowany jest do mniejszych czy może większych firm?

– Koncept domExpo to dostarczenie klientom rozwiązań, które gwarantują najwyższą jakość, zatem nasza oferta skierowana jest zarówno do mniejszych przedsiębiorstw, których nie stać na wynajęcie powierzchni biurowej oraz do dużych uznanych marek, które od lat istnieją w świadomości klienta. Ważnym elementem działalności domExpo jest promowanie produktów polskiego rzemiosła, które w ostatnich latach nieco podupadło. Mam nadzieję, że poprzez wspólne działania, uda nam się przywrócić do świadomości klientów rodzime produkty i usługi, które kiedyś stanowiły o sile polskiej przedsiębiorczości. Nasze centra są unikatowym konceptem łączącym nowoczesność z tradycją. Chcemy dawać szansę młodym, dotąd niedocenianym firmom, których zasięg działania był do tej pory mocno ograniczony. Niebawem wybrane firmy dostaną możliwość zaprezentowania swoich rozwiązań szerokiej gamie klientów. Nasze centra to idealne miejsce dla dużych uznanych graczy rynkowych, jak i dla firm stawiających pierwsze kroki w biznesie.

– Czy w Państwa centrum będzie można zaplanować budowę domu, remontu i wyposażenia mieszkania od podstaw? Znaleźć projektantów, geodetów, murarzy, malarzy, elektryków?

– Portfolio firm, które znajdą się w naszych centrach, budowane jest w taki sposób, aby klienci, którzy planują budowę, remont lub odświeżenie swojego lokum mogli skorzystać z pełnej gamy produktów i usług potrzebnych do przeprowadzenia procesów inwestycyjnych. Ideą naszych obiektów jest powiązanie produktu z usługą. Chcemy wprowadzić usługę rekomendowania najlepszych fachowców na naszym portalu internetowym oraz w specjalnych strefach wewnątrz lokalizacji stacjonarnych. Nie będą to usługi komercyjne, więc rzetelni fachowcy będą mogli liczyć na polecenie. Wszystko po to, aby nasi klienci mogli korzystać z usług tylko najlepszych fachowców i sprawdzonych ekip oraz materiałów, które spełniają ich najwyższe oczekiwania.

– Czy będzie można znaleźć również finansowanie dla inwestycji?

– Oczywiście. Bardzo duży nacisk kładziemy na kompleksowość obsługi. Dlatego w domExpo, klienci znajdą też instytucje, które okażą się pomocne w finansowaniu inwestycji. Mamy świadomość, iż niejednokrotnie o zakupie danego produktu lub usługi decydują finanse. Chcemy, aby nasi klienci po przejściu progu domExpo, nie musieli już odrywać się od planowania swojego idealnego miejsca zamieszkania. Zatem nasza maksyma „wszystko pod klucz” dotyczy również pomocy przy uzyskaniu finansowania.

– Czy najemcy będą mieć zagwarantowany wspólny marketing?

– Kwestie związane z promocją są oparte w dużej mierze o zasadę win-win. Oznacza to, że idea wspólnego marketingu będzie u nas praktyką, a nie teorią. Będziemy skupiali się na przekazaniu otoczeniu wspólnie przyjętej wizji, która będzie na bieżąco konsultowana z naszymi najemcami oraz partnerami biznesowymi. Działania marketingowe będą oparte o nowoczesne rozwiązania typu programy lojalnościowe kierowane do segmentu B2B oraz B2C, nowoczesny portal internetowy, który zdecydowanie ułatwi komunikację naszych najemców z grupami docelowymi. Nie zapominamy o tradycyjnych działaniach typu ATL/BTL, które też będą wdrażane. Mówimy tutaj o wspólnej promocji w uznanych tytułach prasowych, zarówno branżowych jak i lokalnej prasy codziennej. Do komunikacji z otoczeniem będziemy starali się wykorzystać również takie nośniki jak radio i telewizja. Nie zapominamy oczywiście o konieczności podejmowania działań promocyjnych w kanale social media, w których forma komunikacji oraz prezentacji będzie dwustronna. Ważnym kanałem przekazu informacji będzie również wewnętrzny katalog wystawców, który stanie się wartościowym tytułem prasowym, dostarczającym czytelnikom praktycznych informacji branżowych, dużej ilości inspiracji oraz nowinek technologicznych naszych najemców. Bardzo dużą uwagę będziemy przywiązywali do organizowania tematycznych imprez wewnątrz centrum. Będą one współorganizowane z najemcami. Do współpracy przy ich przeprowadzaniu chcemy zaprosić wybitnych specjalistów z branży.

– Macie też jakąś propozycję dla mieszkańców Opola i okolic, może niekoniecznie budowlaną?

– W naszym obiekcie będzie mieściła się największa sala konferencyjno-eventowa w regionie. Zmieści się w niej 1800 osób. Daje to całkowicie nowe możliwości dla regionu i jego mieszkańców. Będzie ona wyposażona w nowoczesny sprzęt nagłośnieniowy oraz konferencyjny. Dodatkowo w jej otoczeniu powstanie strefa gastronomiczna. Sala konferencyjna będzie służyła również naszym najemcom w celu organizowania spotkań z ich dystrybutorami, szkoleń i imprez dla klientów. Chcemy, aby możliwości sali były wykorzystane do maksimum. Zatem już przystępujemy do planowania cyklu konferencji i szkoleń, zarówno tematycznych związanych z naszymi najemcami jak i różniących się od tematyki budowy i remontu. Mamy nadzieję, iż w weekendy sala będzie miejscem rozrywki dla mieszkańców. Chcemy organizować w niej bankiety czy też imprezy rozrywkowe.

Kiedy można się spodziewać finału inwestycji?

– Wszystkie prace idą zgodnie z harmonogramem, zatem zakończenia budowy można spodziewać się na przełomie sierpnia i września br. Później czekają nas stosowne odbiory i zgłoszenia. Jesteśmy dobrej myśli.

Więc otwarcie już niebawem. Czy możemy określić procentowy stopień komercjalizacji? Są już znani konkretni najemcy?

– W ciągu najbliższego miesiąca poziom komercjalizacji powinien wynieść wymagany próg 80 proc.  Wśród marek, które na pewno zaistnieją w naszym centrum, znajdą się między innymi Nolte, Faber, BSH, Komandor.

– Jaki jest szacowany koszt inwestycji?

– Inwestycja powinna zamknąć się w kwocie 60 mln zł. Jednak dokładny bilans poznamy po zakończeniu wszystkich robót budowlanych. Pamiętajmy, że wokół naszego centrum, pozostaje spory teren, który w niedalekiej przyszłości chcielibyśmy wykorzystać pod kolejne inwestycje komercyjne.

– Kiedy możemy spodziewać się otwarcia domExpo Opole?

– Oficjalny termin to 15 listopada 2013 r. Jestem przekonany, że nie ulegnie on zmianie. Wszystkie prace na placu budowy postępują zgodnie z planem.

– Dziękuję za rozmowę.